
André Kerver en Adriane Queiroz
Adriane Queiroz
De Braziliaanse sopraan Adriane Queiroz volgde haar muzikale opleiding aan de University of Missouri, het Weens Conservatorium en de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten in Wenen. Haar repertoire strekt zich uit van Mozart (Donna Anna en Elvira in Don Giovanni, Gravin Almaviva in Le nozze di Figaro, Fiordiligi in Così fan tutte) tot Puccini (Mimì en Musetta in La Bohème, titelrol in Manon Lescaut) en Verdi (Amelia in Un ballo in maschera, Elisabetta in Don Carlo), evenals rollen in werken van Carlos Gomes (Ilàra in Lo schiavo, Cecilia in Il Guarany) en andere partijen zoals Jenny (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny) en Rosalinde (Die Fledermaus).
Sinds het seizoen 2002/03 is zij vast ensemblelid van de Staatsoper Unter den Linden, waar zij sindsdien onder meer te zien was als Pamina (Die Zauberflöte), Micaëla (Carmen), Marzelline (Fidelio), Liù (Turandot), Despina (Così fan tutte), Susanna (Le nozze di Figaro) en Zerlina (Don Giovanni). In 2023 maakte ze haar roldebuut als Elisabetta. Daarnaast was ze in 2009 in de hoofdrol van Yerma te horen in Parijs en Lissabon. Gastoptredens brachten haar ook naar Weimar, Stuttgart en Dresden. In Brazilië trad ze op in Manon Lescaut, Falstaff en La traviata, evenals in diverse concerten. CD-opnames waaraan ze meewerkte zijn onder meer Tiefland als Nuri onder muzikale leiding van Bertrand de Billy, Der Bettelstudent in Mörbisch, en Mahlers Achtste Symfonie onder leiding van Pierre Boulez.
